LN-ELB i ordinær klubbdrift på Sola
| 2 minutes read, 330 wordsFor en stund siden ble jeg kontaktet av Sola Flyklubb med spørsmål om hva jeg trodde om mulighetene for å få leie elflyet LN-ELB til klubbdrift. Det var gledelig å høre at min egen klubb ville se på mulighetene for å prøve elektrisk klubbdrift. Og gleden ble enda større når det gikk i orden, og jeg fikk ta del i oppstarten av prosjektet.
Klubben har nå bevist det jeg visste hele tiden: det er fullt mulig å bruke elektrisk fly i ordinær klubbdrift allerede nå.
Været var ikke helt på lag
Dessverre kan våren på Vestlandet by på en del skyer og tåke, og det var akkurat slik det ble. Det begrenset flygingen noe, men når vi først kom oss i lufta er det jo også ganske fint å fly når tåka ligger der nede – så lenge den ligger et annet sted enn på flyplassen.

Byen stikker frem under tåka
TV, radio og avis
For en som ikke trives spesielt godt på feil side av et kamera, var det like greit at jeg ikke fikk noe særlig forvarsel før NRK plutselig stod der med både kamera og mikrofon. Det ble både TV, radio og avis i løpet av de dagene jeg var på plassen.
Fikk luftet et par journalister også, som alltid er gøy.

NRK var på plass
Min oppgave utover journalister og en og annen klubbpilot var å få sjekket ut andre instruktører, og det gikk helt strålende. Så nå er også Sola Flyklubb klar til når klubben en gang kjøper sitt eget elektriske fly. Uansett har de med denne to-ukers prøveperioden bevist at det både er interesse og at det funker.
Sola Flyklubb baner vei
Nå som Sola Flyklubb har bevist at dette går, håper jeg vi snart kan få se elektriske fly i ordinær klubbdrift også i Norge. Min mening er at Vestlandet, med vårt tross alt relativt jevne klima gjennom året, er det perfekte sted å starte med elektrisk klubbdrift.

I lufta med LN-ELB



